Traditionelle opskrifter

Græskar Chili

Græskar Chili

Græskar tilføjer endnu mere efterårsmag til denne yndlings mad i koldt vejr.MERE +MINDRE-

3

store fed hvidløg, hakket

1

chipotle peber i adobo sauce, hakket + 2 teskefulde adobo sauce

4

klæk chili peberfrugter (ristet / frøet / hakket) ELLER 4 ounce kan grønne chili i terninger

1/2

jalapeño peber, podet og hakket (valgfrit trin: ristet)

1

teskefuld mexicansk oregano (eller almindelig er OK)

2

teskefulde ancho chilipulver

2

teskefulde spidskommen (friskmalet er bedst)

1

spiseskefuld tomatpuré

1

flaske græskarøl (eller almindelig ale)

1

(15 ounce) kan sorte bønner

1

(15 ounce) kan affyre ristede tomater i tern

1

(15 ounce) kan røde nyrebønner

Salt og peber efter smag

Skjul billeder

  • 1

    Sauter løg i lidt olivenolie, indtil den er blød og begynder at blive gennemsigtig (3-4 minutter). Tilsæt hvidløg og kog endnu et minut.

  • 2

    Tilsæt peberfrugter, krydderier og tomatpasta og kog et par minutter længere.

  • 3

    Dump i en flaske græskarøl og lad det simre. Kog i 4-5 minutter.

  • 4

    Rør bønner, tomater og græskar i. Tilsæt en kanelstang. Dæk og kog i ca. 15 minutter. Fjern kanelstangen og kog yderligere 30-40 minutter.

  • 5

    Ladle i skåle og pynt med koriander, strimlet ost og en klat creme fraiche (prøv at tilføje lidt adobo-sauce for at gøre det chipotle-aromatiseret). For at holde det vegansk skal du blot udelade creme fraiche og ost (eller bruge en vegansk erstatning).

Ingen ernæringsoplysninger tilgængelige for denne opskrift

Mere om denne opskrift

  • Du kender boret ... bladene begynder at ændre sig til en regnbue af røde, appelsiner og gule. Du kan mærke den bid i luften. Du begynder at lave chili og suppe. Efterår. Det er officielt her! Det kommer ikke som nogen overraskelse, at oktober er National Chili-måned. Efterår og chili går sammen som ... godt, som efterår og græskar. Så hvorfor ikke gifte sig med disse to typiske efterårsfødevarer til et lækkert, hjerteligt og sundt komfortmåltid?

    Jeg lavede en kødfri chili til denne opskrift for virkelig at fremhæve græskarsmagene, men jeg er velkommen til at tilføje hakket oksekød eller hakket kalkun. (En god anvendelse til Thanksgiving-rester!) Tomater, to typer bønner og tre typer peberfrugter hjælper med at afrunde smag og "oksekød" op din chili uden at bruge kød.

    Græskar i denne skål er subtil - jeg brugte kun omkring en halv dåse. Men det tilføjer en tykkelse og cremethed, som jeg elsker i en god chili. Det indeholder også masser af fibre, så det også øger sundhedsfaktoren.

    Da øl også er en populær chiliingrediens, besluttede jeg at bruge nogle af de fantastiske sæsonbetonede brygge derude lige nu. Jeg valgte denne Pumpkin (“punkin”) øl fra Dogfish Head. (Sidebemærkning: Overvej at servere de ekstra flasker i kanel-sukker kantede pint-briller. Mmmmmmmm.) Du kan altid erstatte bouillon med øl, hvis du vil. (Selvom jeg ikke ved, hvorfor du vil have det.)

    Sauter løg i lidt olivenolie, indtil den er blød og begynder at blive gennemsigtig (3-4 minutter). Tilsæt hvidløg og kog endnu et minut.

    Tilsæt peberfrugter, krydderier og tomatpuré og kog et par minutter længere.

    Dump i en flaske græskarøl og lad det simre. Kog i 4-5 minutter.

    Rør bønner, tomater og græskar ind. (BTW ... dit hus lugter himmelsk.) Fjern kanelstangen og kog yderligere 30-40 minutter.

    Ladle i skåle og pynt med koriander, strimlet ost og en klat creme fraiche (prøv at tilføje lidt adobo-sauce for at gøre det chipotle-aromatiseret). For at holde det vegansk skal du blot udelade creme fraiche og ost (eller bruge en vegansk erstatning).

Se videoen: Ingefær og chili (September 2020).